طرح تهیه حداقل ملزومات مورد نیاز برای تحصیل از راه دور برای مناطق محروم

مقدمه

به طور کلی در اکثر منازل شهر های پرجمعیت لپ تاپ ها و کامپیوتر های قدیمی زیادی وجود دارند ( در این طرح آن ها را به اختصار سیستم می نامیم ) که یا به علت قدیمی شدن سخت افزار مورد استفاده قرار نمی گیرند و یا به علت نقص فنی سخت افزاری قابل استفاده نیستند.  این فرصت بسیار مناسبی می باشد تا بتوان با هزینه بسیار کم در برابر خرید سیستم های جدید، امکان فراهم کردن حداقل ملزومات برای تحصیل دانش آموزان مناطق محروم از راه دور را فراهم کرد.

انواع سیستم ها

سیستم های دسته اول :

 سیستم هایی هستند که کاملا سالم هستند و صرفا به علت قدیمی بودن سخت افزار مورد استفاده قرار نمی گیرند.

سیستم های دسته دوم :

سیستم هایی هستند که به علت نقص سخت افزاری قابل استفاده نیستند. در این سیستم ها به طول معمول اکثر قطعات سالم هستند و قطعات خاصی هستند که در اثر استفاده مستهلک شده و از کاربری خارج می شوند. قطعاتی مانند هارد، رم، پاور، شارژر که به راحتی قابل جایگزینی بوده و با هزینه کمی می توان سیستم را به حالت قابل استفاده برگرداند.

هزینه خرید قطعات:

سیستم های دسته سوم :

مواردی همچون سوختن پردازنده و یا مادربورد سیستم که ارزش تعمیر ندارند و بهتر است برای اوراق کردن و ادغام با دیگر سیستم ها مورد استفاده قرار گیرد. حتی می توان لپ تاپ هایی که صفحه نمایششان آسیب دیده است اما تمام دیگر قطعاتشان سالم هستند را با کمک مانیتور جداگانه مورد استفاده قرار داد.

تهیه سیستم ها

در این طرح می توان به دو شیوه سیستم های مورد نیاز را تهیه کرد:

1- جمع آوری سیستم های دست دوم از طریق کمپین

شبکه سازی و ایجاد کمپین های جمع آوری سیستم های قدیمی، توسط گروه های خیریه با همکاری مراکز و یا معاونین آموزشی هر استان

2- خریداری سیستم های دست دوم

تعداد کامپیوتر های رومیزی و لپ تاپ های موجود در دیوار و شیپور زیر 500 هزار تومان:

در وب سایت شیپور در سراسر ایران

در وب سایت دیوار در تهران

و در نهایت ایجاد کمپین تعمیر و ادغام سیستم های جمع آوری شده و در نهایت آماده سازی نرم افزاری برای استفاده نهایی توسط دانش آموزان به کمک افراد جهادی متخصص

بستر نرم افزاری برای اجرای برنامه اندروید شاد

بر اساس حداقل سخت افزار:

1- نصب و راه اندازی شبیه ساز اندروید روی سیستم عامل ویندوز؛ مناسب برای سیستم هایی که قدرت سخت افزاری مناسب تری دارند. ( حداقل 4 گیگابایت رم )

2- نصب و راه اندازی سیستم عامل های اندروید توزیع لینوکس مانند Remix OS و Phoenix OS و Bliss OS و Android X86 که سیستم عامل اندروید را به طور کامل و بدون شبیه سازی به صورت یک سیستم عامل جدا بر روی کامپیوتر نصب می کنند؛ مناسب برای سیستم هایی که قدرت سخت افزاری پایین تری دارند. از نظر کارایی تفاوت چندانی با یک گوشی موبایل یا تبلت اندروید ندارند.

تخمین هزینه

با رصد بازار پیش بینی می شود اکثر خانواده هایی که سیستم های ذکر شده در سه دسته معرفی شده را دارند علاقه ای به فروش آن ها ندارند چراکه از نظر آماری تعداد دستگاه های بلا استفاده در منازل بسیار بسیار بیشتر از دستگاه های موجود در بازار دست دوم تخمین زده می شوند لذا می توان امید داشت که تعداد سیستم های بسیار زیادی از طریق کمپین های خیریه جمع آوری شوند.

در نهایت برآورد می شود که در مجموع با توجه به هزینه های خرید سیستم ها و قطعات مورد نیاز و ادغام سیستم ها با یکدیگر، بتوان برای هر دانش آموز با مبلغ 350 هزار تومان سخت افزار مورد نیاز برای ادامه تحصیل از راه دور را فراهم کرد. این مبلغ تنها برای سخت افزار مورد نیاز و بدون در نظر گرفتن هزینه های دیگر همچون هزینه حمل و نقل و تبلیغات کمپین خیریه و غیره در نظر گرفته شده است.

استفاده از گوشی موبایل

در این طرح گوشی های قدیمی به نسبت کامپیوتر ها، به طور عملی قابل استفاده نیستند چرا که هم تعمیر پذیری کمتری دارند و هم به علت قدیمی بودن سخت افزار امکان به روزرسانی سیستم عامل اندروید برای آن ها وجود ندارد و لذا نمی توان از برنامه شاد استفاده کرد. برای گوشی های قدیمی که سیستم عامل اندروید 5 به بالا داشته باشند میتوان کمپین های مشابه جمع آوری هم راه اندازی کرد. با توجه به اینکه این گوشی ها از سال 2015 به بعد ساخته شده اند انتظار زیادی از بازده کمپین وجود ندارد اما برای کامپیوتر ها و لپ تاپ ها میتوان سیستم هایی که از سال 2008 به بعد ساخته شده اند را مورد استفاده قرار داد.

تبلیغات

این طرح بر مبنای تبلیغات گسترده کمپین خیریه بنا شده است و مشارکت جمعی دستگاه ها، خبرگزاری ها و تمام ارگان ها سازمان ها و نهاد های مربوطه را می طلبد تا در اطلاع رسانی کمپین همکاری لازم را انجام دهند. در حقیقت هزینه اصلی نه تنها تهیه کردن ملزومات بلکه اطلاع رسانی طرح به اکثریت جامعه میباشد.

پیشنهاد برای برنامه اندروید شاد

پیشنهاد می شود زیرساخت های نرم افزاری شاد ارتقا پیدا کرده و به جز نرم افزار اندروید، نرم افزار وب و ویندوز هم در دستور کار قرار گیرد تا امکان استفاده بیشتر عموم از بستر یادگیری تسهیل گردد.

همچنین در در توسعه نرم افزار اندروید شاد در صورت کاهش حداقل نسخه api استفاده شده که در حال حاضر بر حداقل نسخه api 21 یعنی اندروید 5 می باشد به نسخه 17 یعنی اندروید 4.2 طبق نمودار موجود از توزیع سیستم عامل اندروید در ایران میتوان حداقل حدود 15 درصد از کل گوشی های اندروید در ایران که همان گوشی هایی هستند در حال حاضر قابلیت استفاده از برنامه شاد را ندارند به جمع کاربران اضافه کرد. صد البته که درصد بالایی از این 15% همان قشر ضعیفی هستند که توانایی تهیه گوشی های جدید تر را نداشته اند.

پیاده سازی طرح در سطح ملی

برای پیاده سازی طرح در سراسر کشور نیز می توان یک پروتکل اجرایی پیش بینی کرده و ابتدا در تهران آن را اجرا کرد. سپس با فاصله زمانی چند هفته در هر استان پروتکل را اجرا، سیستم های اهدایی را جمع آوری و پس از آماده سازی به مناطق محروم همان استان ارسال کرد. در صورت کمبود قطعات سخت افزاری برای تعمیر در هر استان لازم است تا ملزومات از طریق پایتخت و یا استان های همجوار برای آن ها ارسال شود. با توجه به تعطیلی مساجد و مدارس نیز میتوان از این مکان ها به عنوان پایگاه های اجرایی کمپین برای فاز های جمع آوری تعمیر و آماده سازی در سراسر کشور استفاده نمود.

پی نوشت

این طرح بهار سال 99 نگارش شده لذا با توجه به افزایش قیمت دلار و اجناس ممکن است قیمت های فعلی متفاوت باشند. در آن زمان بنده برای پیاده سازی این طرح با ارگان های مختلف وارد مذاکره شدم اما هیچکدام آمادگی همکاری نداشتند. پیاده سازی این طرح توسط خیره ها و در راستای وظیفه اجتماعی مانعی ندارد خود بنده هم آماده به مشاوره و همکاری هستم.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *