پیشگیری از انتشار کرونا با کمک پرداخت الکترونیکی

هر چند آمار تلفات تصادفات توی ایران دوبرابر آمار تلفات کرونا توی جهان است و ما آنقدر که از کرونا میترسیم از تصادف نمیترسیم! اما از ویژگی های ما ایرانی ها این است که هیچ وقت پیش از موعد مقرر خود را برای یک مسئله ای آماده نمیکنیم. میگذاریم دقیقه 90 که دیگر هیچ چاره دیگری باقی نمانده به فکر می‌افتیم.

دولت چین قرنطینه اسکناس‌های استفاده‌شده را آغاز کرده است. این اقدام به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا صورت خواهد گرفت. قرنطینه اسکناس‌ها سبب شده تا اعضای جامعه ارزهای دیجیتال، استفاده از بیت کوین به عنوان روش پرداخت را راه حلی برای این مشکل بدانند.

ارز دیجیتال

اصلا نمیخواهیم سراغ بلند پروازی برویم و پای ارزهای دیجیتال را وسط بکشیم و این حرف ها. و همه هم می دانیم که پول می تواند چه نقشی در انتقال بیماری داشته باشد. آیا این دیدگاه را نسبت به کارت بانکی هم داریم؟ آیا با امکانات موجود میتوان تماس فیزیکی برای خرید را حذف کرد؟

کارت بانک تمیز تر از پول؟

به عنوان یک خریدار تا به حال این فکر کردید که کارت بانکی خودتان رو به دست چند فروشنده داده اید و هنوز هم همراهتان هست؟ و یا اگر فروشنده هستید تا حالا به این فکر کردید که روزی چند کارت بانک از مشتری هایتان میگیرید؟ راه حل چیست؟ آیا می‌توان از تکنولوژی کمک گرفت؟ آن هم تکنولوژی که هم اکنون در حال استفاده است!

کد QR + موبایل + اینترنت = خرید تمیز!

باز در بعضی تاکسی های خطی اوضاع بهتر است و اپلیکیشن هایی نظر فون پی و تومن وضعیت راه بهتر کرده اند و شما میتوانید از طریق برنامه موبایل مربوطه کد QRمربوط به راننده را اسکن کرده و مبلغ کرایه را به صورت اینترنتی پرداخت کنید. اما این مسئله هنوز راه خود را به فروشگاه های فیزیکی باز نکرده.

فروشگاه های بزرگی همچون افق کوروش، رفاه و شهروند و غیره به خصوص آن هایی که برای باشگاه مشتریان خود هم اپلیکیشن دارند، به سادگی می‌توانند از این شیوه پرداخت استفاده کنند.

استفاده از کد QR ثابت که فقط شامل اطلاعات شماره حساب فروشنده باشد و خود مشتری مبلغ را وارد کند و یا کد QR پویا که فروشنده از طریق نمایشگر گوشی موبایل (در فروشگاه های کوچکتر محلی) و یا کامپیوتر (در فروشگاه های بزرگ) خود، پس از وارد کردن مبلغ کد مربوطه را به مشتری نمایش داده و مشتری با اسکن کردن کد، مبلغ مورد نظر را پرداخت میکند.

Emad Bagheri Telegram QR Code
نمونه یک کد QR

کدپرداز از نمونه راه حل هایی است که بانک ها میتوانند برای پرداخت الکترونیکی ارائه دهند. به این شیوه میتوان فرآیند پرداخت را سریعتر کرد و از شر زدن مشخصات کارت و رمز دوم پویا و رسوب پول در حساب واسطه (برای سمت خریدار) و بلوکه شدن پول در حساب واسطه (برای فروشنده) خلاص شد و مستقیما از حساب بانکی به صورت الکترونیکی خرید کرد.

در مکان هایی هم که آنتن دهی خوبی برای استفاده از اینترنت وجود ندارد، فروشگاه های بزرگ میتوانند یا با همکاری ستاره مربعی ها به جای اینترنت از بستر کد های ussd استفاده کنند و و یا مودم های وای فای بدون رمز در قسمت های فروش قرار دهند که صرفا درگاه های پرداخت اینترنتی قابل دسترسی هستند.

فرهنگ خرید آنلاین

فرهنگ خرید آنلاین اجناس FMCG هنوز به طول کامل در جامعه ما جا باز نکرده اما رو به رشد است و تبلیغات دیجیکالا و اسنپ مارکت سهم مهمی در این فرهنگ سازی به عهده دارند. این فرهنگ هم میتواند از نیاز به خرید فیزیکی و در نتیجه هرگدونه رد و بدل کردن اجسام حاوی ویروس جلوگیری کند.

هرچند که پیش گیری از شیوع کرونا به سوژه مهمی برای آژانس های تبلیغاتی و تیم های بازاریابی تبدیل خواهد شد اما شاید این فرهنگ واقعا بتواند به جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس ها (چه کرونا باشد چه نباشد) کمک کند.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *