ایده طراحی ماسک پارچه ای ماژولار و مخصوص افراد عینکی

مقدمه

امان از این کرونا! در مقاله های قبلی، در مورد پیشگیری از انتشار کرونا با کمک پرداخت الکترونیکی و مزایای این مسئله و همچنین ایده ای در رابطه با انقلاب صنعت تاکسی های اینترنتی برای رعایت فاصله اجتماعی در دنیای پساکرونا صحبت کردیم. در این مقاله ایده ای برای طراحی ماسک پارچه ای ماژولاری مطرح میکنیم که بر اساس نظرسنجی تعداد محدودی از مصرف کنندگان و سپس نیاز سنجی عموم مصرف کنندگان صورت گرفته است. شما هم میتوانید از طریق لینک زیر در پر کردن این نظرسنجی شرکت کنید و در پایان نتایج به روز آن را ببینید:

نظرسنجی از مشتریان

در مرحله نخست با استفاده پرسشنامه الکترونیکی از مصرف کنندگان عمومی ماسک پرسیده شد که موارد مورد اهمیت در خرید و استفاده از ماسک چیست. نتیجه جالب توجه زیر دریافت شدند:

در پاسخ به این سوال که در هنگام خرید ماسک کدام موارد اولویت بیشتری دارند، بیشترین اهمیت را ویژگی ایمنی ماسک بر عهده دارد و در رتبه دوم راحت بودن در هنگام استفاده، در رتبه سوم قیمت و در نهایت پایین ترین امتیاز نیز زیبایی ظاهری به دست آورده است. این مسئله نشان می‌دهد که ویژگی های اصلی مورد تمرکز برای طراحی محصول باید بر پایه ایمنی و راحتی ماسک مورد استفاده باشد.

در این بخش قابل شست و شو بودن و پارچه ای بودن پیشنهاد مشترک اضافه بر گزینه ها از طرف بیش از 16% شرکت کنندگان بود که اهمیت این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهد.

سوال دیگر نشان دهنده میزان مصرف هفتگی شرکت کنندگان در پرسشنامه میباشد نشان می‌دهد که بیش از 44% از شرکت کنندگان 1 عدد ماسک در هفته و بیش از 30% شرکت کنندگان 2 یا 3 عدد ماسک در هفته استفاده می‌کنند.

با کنار هم گذاشتن این 2 مسئله بررسی شده می‌توان به کاهش ایجاد محدودیت در اثر قیمت اشاره کرد و رویکرد کیفیت بالاتر در ازای قیمت بیشتر را پیش گرفت.

در راحتی استفاده از ماسک، راحت نفس کشیدن از زیر ماسک و خسته نکردن گوش برای شرکت کنندگان در پرسشنامه بالاترین اولویت را دارا هستند.

بیش از 50% شرکت کنندگان در نظرسنجی استفاده از ماسک های پارچه ای را تجربه کرده اند.

مفاهیم استخراج شده از نیازسنجی

بر اساس تحلیل های صورت گرفته بر نیاز های مشتری به نظر می‌رسد در عصر حاضر مهمترین مسئله برای مشتری راحتی استفاده و به خصوص راحتی نفس کشیدن باشد. مسئله ایمنی ماسک دارای مراتب متفاوتی است که طراحی باید به گونه ای باشد که مصرف کننده ماسک این امکان را داشته باشد که به نسبت نیاز بتواند ایمنی ماسک خود را تعیین کند چرا که به نظر می‌رسد نفس کشیدن راحت تر با ایمنی ایمنی ماسک رابطه معکوس داشته باشد و در نهایت می‌بایستی توازنی بین این دو ویژگی برقرار کرد. طراحی یک ماسک ماژولار که جنس اصلی آن پارچه و قابل شست و شو باشد و امکان این وجود داشته باشد که لایه هایی ایمنی به آن اضافه و یا کم شوند میتواند در بهترین حالت این توازن را برقرار کرده و نهایت امکان شخصی سازی را در اختیار کاربر قرار دهد و در عین حال با کاهش نیاز به خرید قسمت های قابل شست و شوی ماسک، موجب کاهش هزینه در دراز مدت و کاهش ایجاد زباله شود.

مزایای در نظر گرفته شده برای طراحی ماسک پارچه ای ماژولار مناسب مصرف عمومی

  • خسته نشدن گوش ها در استفاده طولانی مدت از ماسک
  • قابل شست و شو بودن لایه پارچه ای ماسک
  • راحتی نفس کشیدن از زیر ماسک
  • تعویض پذیری آسان لایه های مختلف ماسک
  • قابلیت ارتقا و یا کاهش تعداد لایه های ماسک به دلخواه مصرف کننده
  • کاهش حجم و میزان زباله تولیدی ناشی از مصرف ماسک
  • کاهش هزینه دراز مدت استفاده از ماسک
  • زمان کوتاه تر تولید و امکان تولید بیشتر به علت معماری ماژولار اتوبوسی

ایده طرح ماسک پارچه ای ماژولار مناسب مصرف عمومی

ایده طرح ماسک پارچه ای ماژولار عمومی

مسائل در نظر گرفته شده در طراحی اولیه محصول در طرح نهایی ماسک پارچه ای ماژولار

  • ماسک شامل 2 جزء میباشد:
    • o       یک جزء ثابت و قابل شست و شو شامل لایه پارچه ای، کش و دکمه ها می‌باشد.
    • جرء دیگر مصرفی و قابل تعویض شامل لایه های اضافی برای اجاد امنیت بیشتر ماسک می‌باشد.
  • کش ها به جای فشار بر روی گوش از پشت سر متصل شده و مسئله خسته شدن گوش را حل میکنند. به علت شکل سر، کش پایینی که از پشت گردن رد می‌شود باید کوتاه تر از کش بالایی باشد. دکمه ها به گونه ای طراحی شده اند که می‌توان علاوه بر اضافه کردن لایه ها، به کمک آنها طول کش ها رو هم تنظیم نمود.
  • اولین لایه پارچه ای موجب احساس راحتی صورت و فشار کمتر در اثر استحکاک به پوست شده و نفس کشیدن را راحت تر میکند.
  • قابلیت اضافه کردن یا حذف کردن هر کدام از لایه های بهداشتی به کمک دکمه ها بر روی لایه پارچه‌ای میتواند توازن بین راحتی نفس کشیدن از زیر ماسک و ایمنی ماسک را برای هر مشتری به میزان دلخواه او برقرار کند.

نیاز پنهان در بازار ماسک و تولید مفهوم بر اساس آن

در کنار نظرسنجی انجام شده با توجه به رصد بازار توسط تیم بازاریابی، به نظر می‌رسد نیاز پنهانی در بازار برای افراد با ویژگی های خاصی وجود دارد که از جمله آن ها میتوان به افراد عینکی و یا افراد سیگاری اشاره کرد. با توجه به گستردگی بیشتر افراد عینکی و کمبود رقیب به نسبت تقاضا در این حوزه، تیم بازاریابی این بخش از مشتریان را برای تیم طراحی محصول پیشنهاد می‌کند.

افراد عینکی با مشکل بخار کردن ماسک مواجه هستند. این مسئله در کنار راحتی نفس کشیدن که از نظرسنجی پیشین به دست آمد، سختی استفاده از ماسک برای افراد عینکی را دوچندان می‌کند. لذا به نظر می‌رسد طراحی ماسکی که بتواند قسمت اعظمی از این مشکلات برای افراد عینکی را برطرف کند در نهایت منجر به وفاداری خوبی از سمت مشتریان شود.

با استفاده از مفاهیم به دست آمده در محصول قبلی می‌توان در این محصول نیز ماهیت پارچه ای بودن و ماژولار بودن ماسک را حفظ کرده و طراحی اجزای متصل کننده ماسک به صورت را به نسبت نیاز افراد عینکی تغییر داد و با استفاده از دسته های عینک حداقل قسمتی از محل حفظ اتصال بین صورت و ماسک را به عینک منتقل کرد.

این طراحی می‌تواند علاوه بر عینک های طبی که برای افراد به طور مستمر مورد استفاده قرار میگیرند برای عینک های آفتابی هم مورد استفاده قرار گیرد که در فصل تابستان می‌تواند اهمیت عرق نکردن صورت را پررنگ تر کند.

مزایای در نظر گرفته شده برای طراحی ماسک پارچه ای ماژولار عینکی

  • خسته نشدن گوش ها در استفاده طولانی مدت از ماسک
  • تعریق کمتر به علت پوشش فضای کمتری از صورت
  • بخار نکردن شیشه عینک
  • راحتی در استفاده دراز مدتکم بودن رقبا

ایده طرح ماسک پارچه ای ماژولار عینکی

ایده طرح ماسک پارچه ای ماژولار عینکی

مسائل در نظر گرفته شده در طراحی اولیه محصول در طرح نهایی ماسک عینکی

علاوه بر ویژگی های مطرح شده در محصول قبلی، در این محصول، اتصال ماسک به قسمت میانی عینک می‌تواند از فشار بیشتر دسته عینک بر گوش جلوگیری کند و برای استفاده طولانی مدت راحت تر باشد.

با تشکر از همه عزیزانی که در پرسشنامه شرکت کرده اند.

مطالب دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *